Bli kund hos oss

Bli kund hos oss på Evita Care

Här kan du läsa hur du ansöker om hemtjänst. Du kanske redan har hört talas om oss eller vet någon du känner som har oss som utförare? Du kan direkt under ett hembesök meddela handläggaren att du väljer oss som utförare.

När vi får ett nytt uppdrag (ny kund) kontaktar vi kunden eller anhöriga. Vi bokar in en tid för en träff där vi berättar om företaget, hur vi arbetar och du får möjlighet att ställa eventuella frågor.. Vi går även igenom de insatser som är beviljade samt kommer överens om vilka dagar och tider som ska gälla. Vi kommer också överens om när vi ska påbörja. Eftersom detta kan vara en helt ny situation för många, visar vi stor respekt för det och har förståelse för om man vill tänka igenom hur man vill ha det i några dagar innan vi gör vårt första besök hemma hos dig.

Ansökan steg för steg:

• Ring till kommunen eller besök deras hemsida. Om du hellre ringer till kommunen be då att få tala med en handläggare (biståndshandläggare). Efter att du tagit första kontakten kommer kommunen utse en handläggare för dig, som har hand om ansökningar i området där du bor . Denne kommer hem till dig eller till sjukhuset, beroende på vart du befinner dig. Under mötet går ni igenom den situation du befinner dig i samt hur dina önskemål ser ut.

• Dags att lämna in ansökan om den hjälp du önskar få. Handläggaren kan hjälpa dig med ansökan. Vill man så går det att göra denna ansökan i samband med att handläggaren är hos dig.

• När ansökan är inlämnad och handläggaren har fått den görs en utredning av dina behov.

• Beslut: När utredningen är klar får du ett besked om vilket stöd du har blivit beviljad. Om du inte är nöjd med det beslut som fattats har du rätt att överklaga.

• Nu kommer du att få välja vilket företag som du vill ska utföra den hjälp (bistånd) du har fått beviljat, en så kallad utförare ska väljas.